keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Syyslukukauden kurssit Wasedassa

Okuma Garden -puisto kampusalueen vieressä
Jospa nyt vihdoinkin jotakin siitä, mitä täällä olen tekemässä: opinnoista. Kursseista. Tajusin juuri, että tästä olisi kannattanut kirjoittaa aiemmin, koska Suomessa vaihtoon hakevat tekevät hakemukset ja Learning agreement -suunnitelmansa lokakuun aikana : I No jaa, näistä on toivottavasti apua sitten myöhemmin!




Yksi asia, josta olisi pitänyt muistaa laittaa viestiä HY:lle päin, enkä tiedä, onko tätä korjattu, mutta:

Wasedan JLP-ohjelmassa voi ottaa 13-14 pistettä lukukautta kohden. Esimerkiksi viime vuonna, kun itse tein suunnitelman, luulin haarukan olevan 13-18. Laskin työmäärän ja kurssit tuon 18 mukaan ja totesin loppukesästä/tänne tultuani, että, Shit, voin ottaa maksimissaan 14 pistettä. Tämä tarkoittaa sitä, että Learning agreementini tosiaankin täysin arvoton (mitä se kyllä muutenkin vähän on, koska ei edellisen vuoden tietojen perusteella voi päättää ja aikataulut kuitenkin sanelevat aika paljon. Katsoin omaani vähän, mutta totesin, etten saa sen mukaan otettua kursseja). Sopimuksen työmäärät ja pistemäärät on täysin alakanttiin, koska niillä määrillä en saisi mitään tukiakaan.

Sain tosiaan  Wasedan J-CAT-tasotestistä 5-tason (1-8, 8 korkein) alkupuoliskon pisteet. Testi oli aika intensiivinen, koska siinä on tosi tiukat vastausajat ja se painottuu kanjien osaamiseen ilmeisesti aika paljon. Monet ovat sanoneet, etteivät ehtineet lukea kysymyksiä ja vastausvaihtoehtoja. Mä toisaalta tykkäsin testistä, koska siitä huomasi selkeästi, että se osasi aika hyvin sopeutua vastauksieni mukaan vaikeampaan tai helpompaan suuntaan. Olen myös itse aika kanjisuuntautunut :'D Vaikuttaa kuitenkin siltä, että olen saanut melko totuudenmukaisen tason itselleni. Se, että testi ei väkisin sido tiettyyn tasoon, on tosi hyvä juttu, vaikeampaa/helpompaa saa valita.

Suomessa olin viime lukuvuoden Japani 2 -kurssilla, mutta taustani on vähän kiemurainen. Olen aloittanut japanin harrastamisen yksin ysiluokalla. Lukion alussa opettelin kanat ja kävin lukion aikana kolmella aikuislukion kurssilla, jotka olivat jo aika alakanttiin mulle silloin, mutta olivat tosi kivoja ja hyviä aktivoimaan kielenkäyttöä. Yksin ei tietenkään tule paljoa puhuttua ja opiskelu oli välillä ihan jäissä. Yliopistolla aloitin saksan kääntämisessä ja jatkoin japania vähän reippaammin itsekseni. Kaksi viimeistä vuotta olen käynyt Japani 1 ja Japani 2 -kursseja ja pääaineenani on Aasian tutkimus. Eli öö. Kysymys siitä, kuinka kauan olen opiskellut japania, on aina piinaava, koska oikeastaan tämä on kahdeksas, yhdeksäs vuoteni... mihin suhteutettuna osaamiseni on kyl aika kämä-tasolla :'D No, tästä eteenpäin entistä parempaa osaamista kohti!

Kurssini syksyllä:


Maanantai

 項目別日本語文法4−5, 1 cr (1 h/vk. Kaikki kurssit näin, ellen muuta mainitse)
Poimittuja aiheita kieliopista

Olisin ehkä voinut haastaa itseni ja mennä puhtaammin 5-tason kielioppitunnille tai jollekin 5-6-tason (jos sellaista on?), mutta toisaalta tämän tunnit ovat olleet oikeasti hyödyllisiä, kivoja ja kiinnostavia. Partikkeleiden käyttöä, keigoa, lauseiden yhdistämistä ollut tähän asti aiheina. Toisiaan muistuttavien mutta käyttötavaltaan eroavien kielioppijuttujen näkökulma on oikein hyvä. Viikoittain pieni testi, välikoe ja loppukoe luvassa.

伝統文化を学ぼう!知識編4−8
Tutustutaan perinteiseen japanilaiseen kulttuuriin!

Kurssilla tutustutaan opiskelijoiden ryhmäesitelmien ja vierailijoiden sekä vierailukäyntien kautta esimerkiksi perinteiseen musiikkiin, kaupunkirakenteeseen, teatteriin, ruokaan, vaatetukseen... Mukavaa oleilua ja elämyksiä siis! Toisaalta tässä pitäisi itsekin jo alkaa valmistella 6 min esitelmääni noh-teatterista... Vierailukäynneistä ja vierailijoiden pitämistä tunneista kirjoitetaan (tosi lyhyt) kirjoitelma, joka on enemmänkin sellainen pieni kiitos vaivannäöstä eli ei oikeastaan mikään vakava kirjoitelma.

ボキャブラリービルディング5−6
Sanaston vahvistaminen

Sanastokurssi, jolla joka viikolle on sanalista, jonka erilaisten sanojen+partikkeleiden käyttötavat ja merkitykset täytyy selvittää itse ja valmistella tunnille esimerkkilauseet, joita luetaan ääneen. Opettaja on aika tiukka ja teräväsanainen, mutta ei mitenkään pahansuopa vain ilkeyttään. Oikeastaan tosi hyödyllinen kurssi, vaikka sanasto on pitkälti tuttua, mutta partikkeleita on hyvä opetella ja tästä saa tärkeää tietoa, kuinka niitä oikeasti käytetään, oikeassa merkityksessä.

Tiistai

エッセイで学ぶ日本(5?)
Japaniin tutustuminen esseitä ja kolumneja lukien

Rento kurssi. Luulin tätä luetunymmärtämisen kurssiksi, mitä tämä kyllä toisaalta onkin, mutta enemmänkin se on keskustelutunti. Oikeastaan kaikki "reading" kurssit taitavat olla enemmänkin sitä, että luetaan jotakin ja keskustellaan siitä. Joka viikoksi on lyhyt (huom. tosi lyhyt) teksti, joka esittelee jonkin hyvin japanilaisen käsitteen. Siitä sitten puhutaan tunnilla, omiin kokemuksiin pohjaten ja kirjoitetaan lyhyesti omia ajatuksia. Tunnilla luetaan myös toinen teksti. Myöhemmin etsimme itse ryhmissä vastaavia tekstejä ja esittelemme ne. En muista, minkä tason kurssi tämä on, koska en löydä sitä nyt kurssitarjontakirjasta ollenkaan :D

Keskiviikko

総合日本語5, 3 cr (3 h/vk) (Ke, pe)
Comprehensive Japanese

3 x viikossa, ei onneksi lauantaisin (paras syy olla 5-tason kurssilla). Oppikirjasta (AINOA oppikirjani, kaikki muut materiaalit saan kopioina :D) luetaan tekstejä, jotka liittyvät yhteiskunnallisiin ongelmiin. Sanastokokeita, keskustelua, teksteissä esiintyvän kieliopin opiskelua, pari-kolme kirjoitelmaa (800-1000 merkkiä). Ihan hyväntasoinen mulle, uutta sanastoa ja kielioppia tulee, mutta ymmärrän hyvin eikä ole mitenkään ylivoimaista. Välillä mietityttää, olisinko pärjännyt 6-tasolla, olisiko se ollut tehokkaampaa... 6-tasolla käytetään samaa kirjaa, mutta vain luetaan eri tekstit. Loppukurssista luetaan ryhmissä haluamamme tekstit.

相手と気持ちを共有して会話する4−5
Keskustelukumppanin huomioiva keskustelu

Rento ja hauska mutta todella hyödyllinen kurssi. Asia on tavallaan sellaista, jonka jo tiedän, mutten osaa sujuvasti käyttää tai sitten on ihan uusia asioita. Keskustelukurssi, jolla opetellaan esim. erilaisten päätepartikkeleiden luontevaa ja oikeaa käyttöä, selittämistä/kutsumista/kutsusta kieltäytymistä/itsensä esittelyä ym. aiheita ja kuinka keskustella sulavasti, mukavasti ja puhekumppanin tunteet huomioonottaen.

Torstai

メディアで使った漢字学習5−6
Mediassa usein esiintyviä kanjeja

Käytännössä tällä kurssilla opiskellaan Intermediate kanjibook vol. 2:n kanjeja. Mutta meneeköhän tässä kurssin aikana koko kirja vai puolet, en ole ihan varma. Viikoittain kanjikoe, 20 opeteltavaa kanjia (huh, onneksi osaan aika monet jo valmiiksi joko hyvin tai jotenkuten), pieni kotitehtävä. Tunnilla testataan edellisen viikon kanjit, tarkistetaan kotitehtävä, opetellaan lisää aiheeseen liittyvää sanastoa ym. Todella kiva ja tehokas kurssi.

宮崎駿アニメで学ぶ日本語5
Japania Hayao Miyazakin animeiden avulla eli TOTORO-KURSSI

Tunnilla opetellaan puhekielessä tapahtuvia ilmiöitä (aika perusjuttuja kyllä oli), katsotaan 15 min animea ja keskustellaan leffaan liittyvistä kysymyksistä/kirjoitetaan itse kysymyksiä ja keskustellaan niistä. Jatkossa luvassa Henkien kätkemä. Kiva keskustelukurssi, joka oikeastaan olisi, jos aina vaan muistaisi, tosi hyvä hetki oikeasti käyttää muilla kursseilla opittuja juttuja.

Torstai, perjantai

演劇プロジェクト5−8, 3 cr (3h/vk)
Draamaprojekti

Kurssi, jolla tehdään alusta asti n. 30-40 minuuttinen näytelmä, joka esitetään tammikuussa. Enemmänkin kuin klubi tai harrastus. Paljon mielipiteistä keskustelua ja leikkejä, jatkossa alkaa kova työ oikeasti käsikirjoitusta pakertaessa ja lopulta näyttelemisessä. Yhdellä tunnilla opetellaan ääntämystä, olisin toivonut oikeasti kunnon opetusta ääntämyksestä, mutta nyt ollaan enemmänkin leikitty, tehty mininäytelmiä ja silleen.

Kampukselta löytyy tällainenkin. Ihmettelin, mikä ihmeen rakennus tämä on, mutta sehän selvisikin kulttuurikurssin kautta: 演劇博物館! Eli esittävän taiteen museo, jossa käytiin!
Summa summarum, 13 pistettä, 9 kurssia, 19,5 h opetusta viikossa.

Eli opetustahan siis ei sinänsä ole mitenkään valtavaa määrää... Mutta jos ajattelee, että viikossa tekisi tunnin itsenäisesti töitä jokaista oppituntia kohden, niin viikkotunteja kertyy 39. Aika täysi aikataulu siis? Itse olen suoraan sanoen vähän laiminlyönyt tuota draamakurssia, siis käyn siellä, mutten tee erityisemmin mitään sen eteen kotona... toisaalta se kompensoinee itsensä myöhemmin, kun meidän on varmasti pakko harjoitella joululomalla. Jos draamakurssin tilalla mulla olisi kolme tavallista tuntia, saattaisi tuntua aika rankalta! Taas joihinkin hommiin menee kuitenkin enemmän kuin se tunti. No joitakin kursseja ajattelen kyllä viikossa oppitunnin ulkopuolella vähemmän kuin tunnin.

90 min oppitunnista kerran viikossa saa yhden Wasedan opintopisteen - eli onko kotityötä edes laskettu oikein minkään arvoiseksi? Täytyy pohtia, miten lasken pisteitä HY:n opintopisteiksi...

---

Ensi viikonloppuna (1.-2.11.) on 早稲田祭, Waseda-sai eli Waseda-juhla. Olen tässä viikolla vasta tajunnut, kuinka ISO juttu kyseessä on.

Tanssia

Joka päivä lounastauolla on ollut Countdown-tapahtuma, jossa on ollut kaikenlaisia upeita esityksiä.

Tanssia/akrobatiaa

Akrobatiaa/tanssia

Kuulin myös, että Waseda-sai on suurin japanilaisten yliopistojen tällainen tapahtuma.

Hulatanssia

Freestyle koripalloilua eli koripallon pyörittelyä ja tanssia! Mahtavaa!
 Upeaa, että kaikenlaiset klubit, saakurut ja harrastusryhmät pääsevät esiin.

Vatsatanssia

Musaa

Kolme päivää enää tapahtumaan!
 Sain tänään käsiini kunnon Waseda-sain oppaankin! Täällähän tulee olemaan koko kampus IHAN täynnä vaikka mitä!

Kimonotunnilla

Tein ruokaa

Söin ruokaa
 Lauantain (25.10.) shoppailin Shinjukussa Tiian kanssa. Nyt kyllä lähti mukaan aikamoinen satsi vaatteita, kumisaappaat ja kimonotarvikkeita :D Meni myös koko päivä, vaikkei oltu kuin varmaan maksimissaan 500 metrin päässä Shinjukun JR:n asemasta. Kimonotarvikkeet tuli ostettua kuitenkin hyvään aikaan, sillä nettikauppa ichiroya.com :ista tilaamani kimono tuli lauantaina!

Tämä ja edellinen korealaisessa ravintolassa Shinjukussa
Kimonoooooo (peilikuvana ;) )

1 kommentti:

  1. Kiva että kirjoitit kursseista! Tsekkasin juuri, että aiemmat HY:n vaihtarit ILJP-linjalla ovat suorittaneet keskimäärin 28 Wasedan opintopistettä per vuosi - joka myös on 2015-16 alkaen vaatimus liikkuvuusapurahaa varten (vert. opintotuen 5 op / kuukaudessa -vaatimus, jonka kanssa tämän pitäisi olla linjassa). Teillä nyt vaihdossa olevilla minimivaatimus on vähän pienempi. Mainitsemasi maksimimäärä näkyy edelleen Wasedan yhteistyöyliopistoille lähettämissä tiedoissa, mutta pyydän heitä päivittämään sen, jos maksimi on nykyään sama kuin mitä myös me vaadimme. Teet siis ihan sopivan määrän kursseja. Ja ei, Waseda ei laske opintopisteisiin itsenäisen työn osuutta, se lisätään laitoksella Suomessa kun suoritukset hyväksiluetaan :)

    VastaaPoista