tiistai 14. lokakuuta 2014

Pyhättö ja juomingit

Toshoguu, Nikko
Edellisessä kirjoituksessa pohtimani sovituskoppimysteeri selvisi. Kaverit valaisivat Facebookissa, että harso olisi tarkoitus vetää pään ja kasvojen päälle, jotta meikit ja rasvaiset hiukset eivät tahrisi sovitettavia vaatteita o__O

No, ihan validi pelko, jos on liikkeellä koko naaman kattavissa sotamaalauksissa :'D

Nyt mennään jo lokakuun 14. päivän illassa, mutta palaan toissaviikonloppuisen Niji no kain tervetuliaisreissun tunnelmiin! Niji no kai järjesti 4.-5.10. matkan Nikkoon, Tochigin prefektuuriin.

Levähdyspaikalla

Olen iloinen, että tietämättä, mitä väliä on aamu- ja iltapäiväbussilla, valitsin aamun. Homma oli järjestetty hieman puolivillaisesti, sillä vain aamusta lähtevät pääsivät kiertämään Nikkon kuuluisaa Toshogu-temppelialuetta (東照宮) ennen hotellille menoa. Tyypilliseen tapaan meitä paapottiin kuin lapsia: meidät oli jaettu busseihin ja istumapaikatkin oli päätetty. Järkevästi päädyttiin toisen suomalaisen, Kaisan, kanssa istumaan vierekkäin (: P) mutta oli tosi kivaa. Toisaalta ymmärrettävää, että jakamalla paikat on helpompi pitää lukua ihmisistä, mutta välillä ottaa päähän tietynlainen lapsellisuus ja lapsena kohteleminen, joka näkyy tällaisessa järjestetyssä ohjelmassa.

Myös aamuinen odottelu suorastaan v******. Ymmärrän, että kannattaa antaa tapaamisajaksi sellainen aika, josta on varaa myöhästyä, koska yleensä aika monet tulevat paikalle vähän leväperäisesti. Mutta tunnollisena ihmisenä aamulla klo 7.30 ei ole kiva tajuta paikanpäällä, että bussien lähtöön on yli tunti ja että ihmiset tulevat paikalle ihan miten sattuu - etenkin japanilaiset, jotka salee tiesivät itse, että ei ole mikään kiire tulla paikalle. Odottelu, ylenmääräinen turha hengailu silleen "mitä nyt tapahtuu" ja toisaalta aikatauluttomuus ovat vähän yllättäneet täällä asuessa.

Matka kesti päälle pari tuntia bussilla, joten pysähdyttiin levähdyspaikalla. Vastaavia ryhmässä busseilla matkaavia oli aika paljon liikkeellä.

Huoneellinen automaatteja! Jos joisin kahvia, olisin ostanut jotakin. Kahvimaatit olivat ihan hulluja, siinä näki videokuvana koneen sisältä, kun oma kahvi valmistui :D

東照宮 Toushouguu
Toushouguu on aika merkittävä paikka, koska siellä on esimerkiksi Tokugawa Ieyasun hauta (merkittävän ja pitkään Japania hallinneen shogunaatin perustaja) ja monia Unescon maailmanperintökohteiksi listattuja asioita.

Meidät jaettiin pieniin ryhmiin, joissa liikuimme alueella. Lisäksi meille oli tehty kuvabingo ajanvietteeksi eli piti etsiä valokuvien perusteella samat paikat alueelta ja ottaa siellä vastaava kuva. Löytyneiden paikkojen numerot sai sitten avata bingolappusesta. Tää bingo-pelien määrä täällä on sanoinkuvailematonta. Minne mennäänkin, luvassa on bingoa. Kuvabingo oli ihan hauskaa, mutta itse enemmänkin roikuin perässä ja kuvailin ja katselin omaan tahtiini. Japanilaiset pitkälti hoitivatkin bingon xD

Onnenrinkula-asia, jonka läpi käveltiin pariin kertaan eri suuntiin kääntyen.

Meillä oli ihan mukavasti aikaa kiertää, mutta jos nyt olisin itsekseni ollut siellä tai kavereiden/perheen kanssa, olisin kiertänyt vähän eri tavalla ja mielelläni käynyt museoissakin. Käsittääkseni niissä olisi esillä aika merkittäviä kansallisaarteitakin. Nikkon kaupungissa olisi ollut joitakin varmaan aika turistirysäkauppoja. Alueella on myös kansallispuisto, joka taitaa olla melko mahtava.

Pyhättökompleksin aluekin kyllä tarjoili mahtavia maisemia.

Hear no evil, say no evil, see no evil ja feimit apinat

Upeita koristeluja

Nemurineko, nukkuva kissa, jonka ilme jotenkin kai muuttui riippuen siitä, mistä kohdasta sitä katsoi

Tykkäsin eniten tästä paikasta. Nemurinekon portin jälkeen alkoi tällainen sillan tapainen reitti, joka kulki erillään muusta alueesta, metsässä.

Iltapäivällä jatkoimme busseilla jonnekin metsään. Metsän jälkeen tultiin todella hylätynnäköiseen paikkaan, jonne bussin piti luikahtaa ison tiesillan pilareiden välistä.

Hotelliamme voi kuvailla esimerkiksi näin:

Kauhuelokuva.

Vähän rähjäinen.

Kala-allas ja ötökkäterraarioita (myös kuolleita ötököitä) aulassa.

Retro.

Pelikoneiden hautausmaa.

"Uusi tuote" - Puyopopfever vuosimallia nakki??

Onko täällä ketään muuta kuin me?!

Evangelion-hedelmäpeli?

Nää kuvat ei edes näytä niin pahalta... :D Siellä oli aika aavemainen fiilis. Kaiken lisäksi kaikkialla soi mm. klassista musiikkia sellaisena pimpelipompeli-versiointina, joka oli 100 % creepyä. Saapuminen hotelliin ja illalla täydellinen pimeys seudulla oli aika huh huh -elämys, mutta siinä oleillessa hotelliinkin tottui. Oli myös vähän outoa jättää vaan kamat huoneisiin ja ovet tyyliin auki, mutta eipä hotellissa tainnut olla kuin max. 5 muuta vierasta meidän varmaan jopa satapäisen porukan kanssa.

Huoneen suhteen mulla ja kolmella huonekaverillani kävi tuuri. Sain sellaisen käsityksen, että huoneemme oli tilavimpia ja siisteimpiä kaikista.

Illaksi tuli kolmas bussillinen väkeä ja sitten leikittiin ja pelailtiin lähellä sijainneessa urheiluhallissa. Hotellin houkutin lienee se, että jotkin nuorten urheiluseurat tai vastaavat voivat halvalla pitää harjoitusleirin tuolla, kun on tilatkin olemassa.

Kilpailtiin pisteistä, joita lisättiin kuvabingon ym. pisteisiin. Kisailun jälkeen oli aikaa syödä ja käydä kylvyssä! Hotellilla oli pieni onsen ja sauna! Oih, sauna! Ruoka oli mun mielestä yllättävän hyvää.

Myöhemmin keräännyttiin toiselle erilliselle rakennukselle, jossa oli vähän ohjelmaa ja sitten bileeeeeeeet! Syötäviä ja etenkin juotavia ja jutustelua. Niji no kailla on näitä juominkeja aika usein ja tässä pääsi nyt niiden opiskelijoiden juomakulttuuriin mukaan. Tapahtumissa järjestäjät aina esittäytyvät ja heitä juotatetaan erilaisilla huudoilla ja lauluilla ja taputuksilla. Opin myös juomapelejä :D Eräässä esimerkiksi ojennellaan "pinaatteja" toisille.

Hauskaa oli, juttelua japanilaisten ja vaihtareiden kanssa, pelailua... Lähdin tosin jo ennen kolmea pois ja ehdin nukkua ihan hyvin. Monet tulivat nukkumaan viiden ja kuuden välillä ja luvassa oli aikainen herätys. Aamulla ei oikeastaan muuta kuin aamupala ja paluu kotiin.

Satoi kaatamalla palatessa ja yritettiin etsiä paikkaa, jossa ottaa yhteiskuva, mutta sunnuntaina kampuksella ei ollut mikään aula auki ja sade esti ulkona kuvaamisen. Lopulta päästivät meidät lähtemään. Käytiin Tiian ja Kaisan kanssa vielä syömässä ja kastuttiin täysin ennen kotiin pääsyä.

Summasummarum, kyl oli outo mutta hauska viikonloppu :D